Hamulce kalkulator
: 20 cze 2017, o 21:51
Jako, że mi się trochę nudziło to zrobiłem sobie taki mały excelowy "kalkulator" liczący kilka rzeczy związanych z układem hamulcowym. Może się komuś przyda do zabawy.
Kilka uwag/wniosków na podstawie własnych doświadczeń, niedawnych zabaw ze stworzonym kalkulatorem:
1. Krótszy skok klamki to mocniejsze hamulce. Niestety mniejszy skok klamki oznacza mniejsze przełożenie hydrauliczne i mniejszą siłę jaką można uzyskać na zaciskach przy danej sile na klamce. Dla przykładu skok klamki w przypadku zestawu: zaciski tokico gsxr k7 z pompą 19mm będzie o około 17mm krótszy niż w przypadku pompy 16mm. Siła na zaciskach będzie jednak o ponad 40% mniejsza.
2. Często w GSXR dokonywana jest zmiana zacisków na te od Yamahy. Mają one jednak dużo mniejsze tłoczki, 30-27 zamiast 30-34. W efekcie tego skok klamki na oryginalnej pompie spada o około 1cm, co może być odczuwalne jako "poprawa". Owszem tak może być jednak dotyczy to czucia klamki itp. Siła na zaciskach spada jednak o ponad 20%.
3. Potężny wpływ na czynnik związany z czuciem klamki ma jeden, często niezauważany czynnik. Jest to odległość klocka od tarczy. Jak sobie policzyłem zmiana odsunięcia klocka od tarczy o tylko 0.05mm powoduje zwiększenie skoku klamki (do momentu zaciśnięcia) o prawie 1.5cm 0.05mm to bardzo mało. Wystarczy nierówno zamocowany zacisk - płaszczyzna tłoczków nierównoległa do tarczy, minimalne bicie tarczy (nawet niewyczuwalne podczas hamowania) i pojawi się odczucie miękkiej klamki. Tu polecam jedną rzecz przy montażu zacisków. Nie dokręcać ich od razu, tylko najpierw zacisnąć klamkę. Klocek i tłoczki układają się wtedy równo na powierzchni tarczy. Potem na zaciśniętej klamce dokręcić do tych 30Nm.
4. W GSXR pompa hamulcowa ma odległość pomiędzy osią obrotu klamki i punktem podparcia tłoka pompy równą 16mm. Wystarczy zmiana tej wartości na 19mm, a skok klamki spada o prawie 1cm (mierzone na końcu klamki).
5. Odpowietrzenie. Ilość płynu potrzebna do przepompowania w celu zablokowania hamulców to około 1.2cm3. Teraz wystarczy sobie wyobrazić ile może zdziałać jeden mały pęcherzyk powietrza.
6. Na koniec jedna, może nieoczekiwana rzecz. Zaciski monoblock nie są sztywniejsze od zacisków skręcanych z 2 połówek. W zacisku monoblock łącznikiem są mostki aluminiowe, w zacisku skręcanym stalowe śruby. W temperaturze roboczej zacisku (około 150C) aluminium traci około 50% swojej wytrzymałości, natomiast stal zyskuje od 25% do 30% wytrzymałości w stosunku do temperatury pokojowej. Oczywiście w głównej mierze dotyczy to zacisków OEM, gdzie monoblock to głównie marketing. Są oczywiście zaciski monoblock o wysokiej wytrzymałości, ale ich cena to od 5000$ w górę. http://stoptech.com/technical-support/t ... c-calipers
Plik Excela z kalkulatorem, który sobie zrobiłem: W kalkulatorze dodane są dane 5 najczęściej stosowanych pomp hamulcowych oraz 4 zacisków OEM oraz 2 zacisków od Brembo. Można dodać swoje. Można podać takie dane wejściowe jak:
- odległość klocek - tarcza
- odległość osi obrotu klamki od punktu oparcia tłoka pompy
- długość klamki hamulcowej
- odległość na klamce gdzie trzymamy palce
- siłę jaka działa na klamkę
- wybrać do porównania zestaw zaciski-pompa
Część komórek jest zablokowana, chodzi tylko o to, żeby nic się nie popsuło przypadkiem. Całość jest in English ale ja ten język z przyzwyczajenia stosuję do "obliczeń".
Kilka uwag/wniosków na podstawie własnych doświadczeń, niedawnych zabaw ze stworzonym kalkulatorem:
1. Krótszy skok klamki to mocniejsze hamulce. Niestety mniejszy skok klamki oznacza mniejsze przełożenie hydrauliczne i mniejszą siłę jaką można uzyskać na zaciskach przy danej sile na klamce. Dla przykładu skok klamki w przypadku zestawu: zaciski tokico gsxr k7 z pompą 19mm będzie o około 17mm krótszy niż w przypadku pompy 16mm. Siła na zaciskach będzie jednak o ponad 40% mniejsza.
2. Często w GSXR dokonywana jest zmiana zacisków na te od Yamahy. Mają one jednak dużo mniejsze tłoczki, 30-27 zamiast 30-34. W efekcie tego skok klamki na oryginalnej pompie spada o około 1cm, co może być odczuwalne jako "poprawa". Owszem tak może być jednak dotyczy to czucia klamki itp. Siła na zaciskach spada jednak o ponad 20%.
3. Potężny wpływ na czynnik związany z czuciem klamki ma jeden, często niezauważany czynnik. Jest to odległość klocka od tarczy. Jak sobie policzyłem zmiana odsunięcia klocka od tarczy o tylko 0.05mm powoduje zwiększenie skoku klamki (do momentu zaciśnięcia) o prawie 1.5cm 0.05mm to bardzo mało. Wystarczy nierówno zamocowany zacisk - płaszczyzna tłoczków nierównoległa do tarczy, minimalne bicie tarczy (nawet niewyczuwalne podczas hamowania) i pojawi się odczucie miękkiej klamki. Tu polecam jedną rzecz przy montażu zacisków. Nie dokręcać ich od razu, tylko najpierw zacisnąć klamkę. Klocek i tłoczki układają się wtedy równo na powierzchni tarczy. Potem na zaciśniętej klamce dokręcić do tych 30Nm.
4. W GSXR pompa hamulcowa ma odległość pomiędzy osią obrotu klamki i punktem podparcia tłoka pompy równą 16mm. Wystarczy zmiana tej wartości na 19mm, a skok klamki spada o prawie 1cm (mierzone na końcu klamki).
5. Odpowietrzenie. Ilość płynu potrzebna do przepompowania w celu zablokowania hamulców to około 1.2cm3. Teraz wystarczy sobie wyobrazić ile może zdziałać jeden mały pęcherzyk powietrza.
6. Na koniec jedna, może nieoczekiwana rzecz. Zaciski monoblock nie są sztywniejsze od zacisków skręcanych z 2 połówek. W zacisku monoblock łącznikiem są mostki aluminiowe, w zacisku skręcanym stalowe śruby. W temperaturze roboczej zacisku (około 150C) aluminium traci około 50% swojej wytrzymałości, natomiast stal zyskuje od 25% do 30% wytrzymałości w stosunku do temperatury pokojowej. Oczywiście w głównej mierze dotyczy to zacisków OEM, gdzie monoblock to głównie marketing. Są oczywiście zaciski monoblock o wysokiej wytrzymałości, ale ich cena to od 5000$ w górę. http://stoptech.com/technical-support/t ... c-calipers
Plik Excela z kalkulatorem, który sobie zrobiłem: W kalkulatorze dodane są dane 5 najczęściej stosowanych pomp hamulcowych oraz 4 zacisków OEM oraz 2 zacisków od Brembo. Można dodać swoje. Można podać takie dane wejściowe jak:
- odległość klocek - tarcza
- odległość osi obrotu klamki od punktu oparcia tłoka pompy
- długość klamki hamulcowej
- odległość na klamce gdzie trzymamy palce
- siłę jaka działa na klamkę
- wybrać do porównania zestaw zaciski-pompa
Część komórek jest zablokowana, chodzi tylko o to, żeby nic się nie popsuło przypadkiem. Całość jest in English ale ja ten język z przyzwyczajenia stosuję do "obliczeń".